Dzięki zmianom w Prawie telekomunikacyjnym zaproponowanym przez Marcelinę Zawiszę będzie można skuteczniej ścigać telefonicznych oszustów i naciągaczy.
Sejm przyjął w czwartek rządową nowelizację ustawy o prawach konsumenta. Wdraża ona część przepisów tzw. dyrektywy Omnibus. W ustawie znalazły się także opracowane przez UOKiK rozwiązania dotyczące sprzedaży bezpośredniej oraz zaproponowane przez posłów Lewicy zmiany w Prawie telekomunikacyjnym.
Zaakceptowana poprawka posłanki Marceliny Zawiszy dotyczy tzw. robocalls, czyli półautomatycznych systemów do prowadzenia rozmów telefonicznych, używanych do reklamowania produktów i usług. Rozmówcy często wydaje się, że rozmawia z telemarketerem, jednak w rzeczywistości dzwoni do niego maszyna. Jak wyjaśnia posłanka Zawisza, metoda ta bardzo często jest stosowana do wyłudzeń i oszustw. - W robocallach padają nazwy łudząco podobne do programów samorządowych albo rządowych, np. „profilaktyka plus”. Odbiorca ma myśleć, że rozmawia z przedstawicielem instytucji publicznych. Wprowadzeni w błąd ludzie to zwykle osoby starsze. Ofiary są następnie zapraszane na płatne pokazy albo sprzedaje się im towary po zawyżonych cenach - tłumaczy.
Zakaz automatycznych połączeń będzie dotyczyć nie tylko marketingu bezpośredniego, ale również niezamówionej informacji handlowej. Robocalle staną się także czynem nieuczciwej konkurencji. - Do tej pory państwo nie było w stanie skutecznie walczyć z tą nieuczciwą praktyką. Sprawą zajmował się Urząd Komunikacji Elektronicznej, ale jak dotąd tylko dwie sprawy zakończyły się uiszczeniem kar - mówi Zawisza.
- Cieszę się, że te rozwiązania wejdą w życie. Codziennie wykonywanych są dziesiątki tysięcy takich połączeń, często do osób starszych, które dają się naciągać. Państwo musi mieć narzędzia, by stawać po stronie oszukiwanych konsumentów - stwierdza posłanka.
Za ustawą głosowało 452 posłów, nikt nie był przeciw, a wstrzymała się jedna osoba. Ustawa trafi teraz do Senatu.